ESCRIT DEL BLOCDimarts 13 de Juliol 2021

llei i teologia jueva

Què és la Torà?

La resposta que dóna la Bíblia

La paraula Torà ve de l’hebreu tohráh, que pot traduir-se “direcció”, “ensenyament” o “llei” (Proverbis 1: 8; 3: 1; 28: 4). * Els següents exemples mostren com es fa servir aquesta paraula hebrea a la Bíblia.

Moltes vegades la paraula tohráh s’usa per referir-se als primers cinc llibres de la Bíblia: Gènesi, Èxode, Levític, Nombres i Deuteronomi. A el conjunt d’aquests llibres també se li coneix com el Pentateuc, que significa “volum quíntuple” en grec. Com és Moisès qui va escriure la Torà, també se l’anomena “el llibre de la Llei de Moisès” (Josué 08:31; Nehemies 8: 1). A l’sembla, originalment era un sol volum, però després es va dividir en cinc llibres perquè fos més fàcil consultar-la.

Tohráh també pot referir-se a les lleis que van rebre els israelites sobre assumptes concrets, com “la llei [tohráh] de l’ofrena pel pecat”, “la llei sobre la lepra” i “la llei sobre el nazireu” (Levític 6: 25; 14:57; Números 06:13).

De vegades, la paraula tohráh fa referència a la direcció i ensenyament que donen els pares, persones sàvies o el mateix Déu (Proverbis 1: 8; 3: 1; 13:14; Isaïes 2: 3).

Què està escrit en la Torà, o Pentateuc?

La història de la relació de Déu amb la humanitat des de la creació fins a la mort de Moisès (Gènesi 1:27, 28; Deuteronomi 34: 5).

Les normes de la Llei de Moisès (Èxode 24: 3). Aquesta Llei conté més de 600 mandats. Un de molt important i conegut és el Shemà, la declaració de fe jueva. Una part de l’Shemà diu: “Has de estimar al Senyor el teu Déu amb tot el cor i amb tota l’ànima i amb tota la teva força” (Deuteronomi 6: 4-9). Jesús va dir que aquest era “el manament més gran de la Llei” (Mateu 22: 36-38).

El nom diví, el Senyor, que apareix unes 1.800 vegades. En comptes de prohibir el seu ús, la Torà conté mandats que exigeixen que el poble de Déu el pronunciï (Números 6: 22-27; Deuteronomi 06:13, 10: 8; 21: 5).

Conceptes erronis sobre la Torà

El que alguns creuen: Les lleis contingudes en la Torà són eternes, mai seran reemplaçades.

La veritat: Algunes traduccions de la Bíblia presenten certs mandats de la Torà (per exemple, els relacionats amb el dissabte, el sacerdoci o el Dia d’Expiació) com una cosa “perpetu” (Èxode 31:16; 40:15; Levític 16: 33, 34, Reina-Valera). No obstant això, la paraula hebrea utilitzada en aquests versicles també pot referir-se a un període de temps indeterminat, no necessàriament etern. * Quan el pacte de la Llei portava en vigor uns nou-cents anys, Déu va predir que el reemplaçaria per “un nou pacte” (Jeremies 31: 31-33). L’apòstol Pau va explicar: “A el dir ell [Déu] ‘un nou pacte’ ha fet antiquat a l’anterior” (Hebreus 8: 7-13). Uns dos mil anys enrere, la mort de Jesucrist va posar el fonament d’aquest nou pacte que va reemplaçar a l’anterior (Efesis 2:15).

El que alguns creuen: Les tradicions orals jueves i el Talmud tenen tanta autoritat com la Torà.

La veritat: No hi ha prova bíblica que a més de la Torà, Déu li donés a Moisès una llei oral. Per contra, la Bíblia diu: “Senyor va passar a dir a Moisès: ‘Escríbete aquestes paraules'” (Èxode 34:27). Des del temps dels fariseus, van començar a recopilar tradicions religioses que van venir a formar part de la llei oral. En vista que aquestes tradicions contradeien en moltes ocasions a la Torà, Jesús els va dir als fariseus: “Vostès han invalidat la paraula de Déu a causa de la seva tradició” (Mateu 15: 1-9). La llei oral jueva es va posar per escrit i va ser cridada la Misnà. Temps després es va expandir i va arribar a conèixer-se com el Talmud.

El que alguns creuen: Les dones no han d’aprendre la Torà.

La veritat: La Llei de Moisès manava que el sencer poble d’Israel es reunís per escoltar la lectura de tota la Llei. Aquest mandat incloïa a “les dones i els menuts”. Amb quina finalitat? Moisès va explicar: “Per tal que escoltin i per tal que aprenguin, ja que han de témer el Senyor […] i tenir cura de posar per obra totes les paraules d’aquesta llei” (Deuteronomi 31: 10-12).

El que alguns creuen: La Torà conté missatges ocults.

La veritat: Moisès, qui va escriure la Torà, va dir que el seu missatge és clar i està a l’abast de tots, no que cal desxifrar-(Deuteronomi 30: 11-14). La teoria que la Torà conté missatges codificats s’origina de la Càbala, o tradició mística de l’judaisme, que utilitza mètodes “artificiosament tramats” per interpretar les Escriptures (2 Pere 1:16).

Autor: LA VIDA EN UN BLOC

Aquest Bloc, vol ser útil per a la reflexió, i aprofundir, mitjatzant els seus escrirts,comentaris,i vivències per a posar-nos al dia. Convido a llegir-los.
I trobareu un conjunt d’escrits que he anant recopilant i que ens poden ajudar en la formació permanent. 
Pere Codina Gironella,nes autor de quatre llibres, “1er,2,i 3er,de Religió “Editorial Vicens Vives, una guia de Terra Santa. “Vivències de un Gironí a Terra Santa” i dos llibre de “Protocol en l’Administracio Publica “ i “Protocol Empreserial”.
Pere Codina i Gironella, esta llicenciat amb Ciències de l’Informacio,Relacions Públiques, i Màster en Protocol Institucional iEmpreserial. Fou un dels responsables en el Protocol del JJOO de Barcelona 92. Ostenta el DEI per exercir de professor de religió en l’escola Bell-lloc del Pla de Girona,
i el perquè d’aquest bloc i els seus escrits …….. Els meus ulls ja no saben sinó contemplar dies i sols perduts. Com sento rodar velles tartanes per rials de Sinera ! Al meu record arriben olors de mar vetllada per clars estius.Perdura en els meus dits la rosa que vaig collir.I als llavis, oratge, foc, paraules esdevingudes cendra. Salvador Espriu

Responder

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s