ESCRIT DEL BLOC de Divendres 19 Novembre 2021

3 Com s’ha de llegir la Bíblia?

En aquest sentit, destaquen alguns dels textos que vam treballar a la classe. Per exemple el llibre de Rut, comença amb el vers: “En l’època que els jutges governaven els israelites, hi hagué fam al país”, aquesta frase ens està donant pistes sobre quin era el context socio-econòmic d’aquella època; o per exemple el primer llibre de Samuel, capítol 3, que comença amb el vers: “El noi Samuel vivia … En aquell temps, el senyor comunicava rarament la seva paraula: no solia mostrar-se en visió”, una expressió que respon a un recurs per exagerar la importància de l’aparició del senyor a Samuel com a un fet extraordinari. O, encara, en els quatre evangelis (Nou Testament) quan es narra l’entrada de Jesús a Jerusalem, la importància i reiteració del pollí, el burro, com a mitjà de transport dels pobres i humils en contraposició al cavall reial (com a símbol dels reis); i que emparenta amb el novè vers del novè capítol del llibre de Zacaries (Antic Testament) quan diu: “… Mira el teu rei que ve cap a tu, just i victoriós; arriba humilment, muntat en un ase, en un pollí, un fill de somera”.

Pel que fa a les preguntes retòriques, destaca el capítol 4 de l’Evangeli de Marc, on Jesús explica el perquè de les paràboles: “mirin bé, però no hi vegin; escoltin, però no entenguin, no fos cas que es convertissin i fossin perdonats”; que, a més de ser una pregunta retòrica que busca l’afecte contrari en el lector o oient, és una referència creuada al llibre d’Isaïes capítol 6, 1-13, que diu: “Escoltareu, però no entendreu; mirareu, però no comprendreu”.    

A l’hora de llegir i interpretar el Nou Testament, i més específicament els evangelis,  hem de tenir en compte l’ordre en què foren escrits (Marc 65-69 dC, Mateu i Lluc 80-85 dC, i Joan 95-100 dC aproximadament) i les relacions de dependència i influència entre els mateixos respecte de les fonts emprades; en quines tradicions primer orals i després escrites s’han basat; de quines fonts s’han nodrit (de les primeres comunitats de cristians, de la font Q, etc.); diferenciar els evangelis sinòptics (Marc, Mateu i Lluc) del de Joan ;fixar-se amb les similituds i les diferències entre els mateixos sinòptics: l’estructuració dels continguts de l’evangeli en un esquema general comú (preparació del ministeri de Jesús, ministeri a Galilea, viatge a Jerusalem, passió, mort i resurrecció), els versets comuns i propis de cada autor, les tradicions simples, dobles i triples, els duplicats (tradicions que apareixen dues vegades en un mateix evangeli), les referències creuades entre el Nou i l’Antic Testament pel que fa a determinades expressions (com per exemple Fill de l’Home que apareix en l’Evangeli de Marc i en els llibres d’Ezequiel i Daniel), a cites textuals (com el cas de l’Evangeli de Mateu capítol 12, 18-21 i el llibre d’Isaïes capítol 42, 1-4), o al·lusions directes a la terminologia pròpia de l’Antic Testament (es presenta a Jesús com el nou Adam, apareixen referències als animals feréstecs i domèstics dels llibres del Gènesi i d’Isaïes).

Per posar un exemple concret de l’estructuració dels evangelis   en un mateix esquema general, ens hem fixant en el de Marc, on a mesura que es va avançant en la lectura respon a les preguntes: qui és realment Jesús?, què diu el poble, i entre aquest els deixebles, sobre la persona de Jesús?, fins que s’arriba a l’afirmació per part d’un pagà: “Aquest home era Fill de Déu“. A més, pel que fa a la pregunta qui és realment Jesús, ja des del començament de l’evangeli, es posa molt èmfasi en presentar a Jesús com el messies, el fill de Déu; una afirmació, per altra banda, que va apareixent de forma recurrent al llarg de la lectura amb expressions equivalents del tipus (Fill estimat, el Crist, Fill de l’Home, Fill de David, Fill de Déu, etc.).

Tanmateix, a banda del fil conductor al voltant de la identitat de Jesús, l’Evangeli de Marc, i per extensió els demés evangelis sinòptics, també es poden estructurar en relació a l’espai geogràfic en el qual es va moure Jesús (ministeri a Galilea i més enllà de les fronteres, la pujada a Jerusalem, i a Jerusalem), o segons les relacions de la persona de Jesús (Jesús i els seus deixebles, multituds i adversaris; la manca d’entesa entre Jesús i els seus deixebles; i Jesús i els seus deixebles davant els adversaris a Jerusalem).

Malgrat tots aquests criteris i orientacions, tal com assenyala el bibliòleg Justino Martínez, per comprendre i interpretar la bíblia, s’han de seguir les pistes d’accés al tresor que el text ens ofereix. Cal localitzar i esbrinar el fil conductor, les temàtiques i les paraules clau per entendre el missatge del senyor, les paraules de Déu. Ens hem de centrar en el fil conductor i gaudir a cada etapa dels avatars del camí, des de l’inici fins al final. Hem de saber veure quin és el propòsit, la intenció i la finalitat del missatge de Déu al lector o oient. En aquest sentit, no hem d’oblidar que la Bíblia és una selecció de llibres i textos escrits des de la fe i per a la fe. En definitiva, aquest seguit de criteris i orientacions ens poden servir per encarar d’una altra manera la lectura de la Bíblia; per intentar entendre-la, per esbrinar la riquesa de cada llibre, capítol i text. Hem de llegir i rellegir, analitzar i contextualitzar, identificar les preguntes i els perquès, esbrinar els motius i les finalitats deliberades i subliminals dels textos; i tenir en compte la manera com se’ns presenten els textos (gèneres literaris, història del text, redaccions successives, esmenes, correccions, etc.). A cada nova lectura, a cada nova situació personal, descobrirem nous missatges i sentits que ens ajudaran a entendre-la una mica millor, ja que tal com apunta Justino: “Leer la Biblia lleva poco tiempo, pero comprenderla lleva toda una vida”. En altres paraules, hem de recollir i menjar la fruita de l’horta de la Bíblia nosaltres mateixos. Cadascú ha de descobrir i assimilar la Bíblia a la seva manera, i és que com molt bé descriu Justino Martínez: “La Biblia es como una nuez, guarda un secreto que hay que descascar con cariño y saborear despacito”. La lectura de la Bíblia des de la vida, des del dia a dia, des de la realitat que ens envolta, i com a integrants d’una comunitat de fe que llegeix i escolta la paraula de Déu, és interpel·lada per ella i es compromet a donar una resposta solidària, ens ha de servir per escoltar a Déu avui a través dels gemecs de la humanitat. La paraula de Déu ens pot servir per il·luminar i donar resposta els conflictes i les dificultats que se’ns presenten dia a dia.

Autor: LA VIDA EN UN BLOC

Aquest Bloc, vol ser útil per a la reflexió, i aprofundir, mitjatzant els seus escrirts,comentaris,i vivències per a posar-nos al dia. Convido a llegir-los.
I trobareu un conjunt d’escrits que he anant recopilant i que ens poden ajudar en la formació permanent. 
Pere Codina Gironella,nes autor de quatre llibres, “1er,2,i 3er,de Religió “Editorial Vicens Vives, una guia de Terra Santa. “Vivències de un Gironí a Terra Santa” i dos llibre de “Protocol en l’Administracio Publica “ i “Protocol Empreserial”.
Pere Codina i Gironella, esta llicenciat amb Ciències de l’Informacio,Relacions Públiques, i Màster en Protocol Institucional iEmpreserial. Fou un dels responsables en el Protocol del JJOO de Barcelona 92. Ostenta el DEI per exercir de professor de religió en l’escola Bell-lloc del Pla de Girona,
i el perquè d’aquest bloc i els seus escrits …….. Els meus ulls ja no saben sinó contemplar dies i sols perduts. Com sento rodar velles tartanes per rials de Sinera ! Al meu record arriben olors de mar vetllada per clars estius.Perdura en els meus dits la rosa que vaig collir.I als llavis, oratge, foc, paraules esdevingudes cendra. Salvador Espriu

Deja una respuesta

Introduce tus datos o haz clic en un icono para iniciar sesión:

Logo de WordPress.com

Estás comentando usando tu cuenta de WordPress.com. Salir /  Cambiar )

Google photo

Estás comentando usando tu cuenta de Google. Salir /  Cambiar )

Imagen de Twitter

Estás comentando usando tu cuenta de Twitter. Salir /  Cambiar )

Foto de Facebook

Estás comentando usando tu cuenta de Facebook. Salir /  Cambiar )

Conectando a %s