
Mateu 12, 14-21
Els fariseus prengueren l’acord de fer morir Jesús.
Quan ell ho va saber, se n’anà d’allí. El va seguir molta gent, i ell els va curar tots, però els manà severament que no el descobrissin. Així es va complir allò que havia anunciat el profeta Isaïes:
Aquí teniu el meu servent, que jo he escollit, el meu estimat, en qui m’he complagut. Posaré damunt d’ell el meu Esperit, perquè porti la justícia a les nacions. No disputarà ni alçarà la veu, no la farà sentir pels carrers. No trencarà la canya esquerdada ni apagarà el ble que vacil·la, fins que faci triomfar la justícia. I les nacions posaran l’esperança en el seu nom.
Alguns pensaments sobre el passatge d’avui
• L´evangeli de Mateu ens presenta l’acció guaridora de Jesús i el seu tarannà senzill com un compliment del càntic del Servent de Jahvé del profeta Isaïes: el servent està ple de l’Esperit de Déu, no alça la veu, no arrenca la canya esberlada, no apaga la flama del ble que encara fumeja, porta la justícia a les nacions.
• Aquest estil de Jesús, ple de l’Esperit, contrasta amb el de les autoritats jueves del seu temps, cridaneres i violentes, que volen matar Jesús. I es una crida a l’església de sempre i d’avui que sempre té el risc de protagonisme i de recerca del poder, de ser autorreferencial i clerical.
• Però avui es celebra la festa de la Mare de Déu del Carme, una devoció no només dels pobles pescadors sinó de molts llocs. I María esdevé la serventa del Senyor, plena de l’Esperit, disposada a complir la seva voluntat i ajudar als altres, des de la visita a la seva parenta Elisabeth fins a la seva presència activa al Calvari, a la Pasqua i a la Pentecosta, sempre de forma senzilla, humil i discreta.
• Si volguéssim traduir aquesta actitud del Servent de Jahvé avui, potser hauríem d’aprofundir la noció de sinodalitat; és a dir, l’actitud de caminar junts amb altres cap al Regne de Déu, escoltant, sense protagonismes ni elitismes, en comunió i missió conjunta, tot un poble servent del Senyor, sota l´alè del seu Esperit Sant.
• Que el Senyor i la seva mare, María, ens ajudin en aquesta tasca missionera.