

Any Pla (1997)
El 1997 es va celebrar l’Any Pla per commemorar el centenari del naixement de l’escriptor. Centenars d’iniciatives van néixer al llarg de l’any per homenatjar Josep Pla i la seva obra, ja sigui des d’institucions, ajuntaments, entitats i associacions privades que van respondre a la crida de la Fundació Josep Pla, les institucions i l’Editorial Destino. Totes elles van girar al voltant de quatre eixos:[22]
1. Josep Pla, escriptor i periodista
2. Josep Pla, els amics i els homenots
3. Josep Pla, itineraris i viatges
4. En homenatge a Josep Pla
Al llarg de l’any es van organitzar esdeveniments de tota classe: biogràfics, literaris, paisatgístics i gastronòmics, així com obres de diferents disciplines (dramatúrgia, recital, ficció, música, vídeo) que van ajudar a aprofundir en el coneixement de l’obra de Josep Pla. L’acte més destacat va ser l’exposició La diabòlica mania d’escriure, que va itinerar del Palau Moja de Barcelona, a Girona, a la Biblioteca Nacional d’Espanya (Madrid) i una síntesi a París.[23]
Relectures de Josep Pla[modifica]
A partir de l’obra de Josep Pla, els artistes de disciplines molt diverses s’hi han inspirat per a les seves creacions.
Es poden trobar relectures fetes des de la dramatúrgia o la pintura. Encara que no va escriure teatre, la seva vida i obra van inspirar, després de la seva mort, diverses obres significatives, entre les quals destaquen:
• Ara que els ametllers ja estan batuts, estrenada el 1990, en la qual Josep Maria Flotats va elaborar un retrat de Pla a través d’un collage dels seus textos.
• La increïble història del Dr. Floït & Mr. Pla, una producció d’Els Joglars estrenada l’any 1997, que recrea els personatges de Robert Stevenson, on els particulars Doctor Jekyll i Mr. Hyde són, respectivament, un industrial catalanista obsessionat per la riquesa i perfectament recognoscible que, en ingerir la crema d’afaitar Floïd, es torna un escriptor culte, sensible i intel·ligent, que és Josep Pla i que encarna els valors oposats a l’empresari.
• El quadern gris, obra de teatre dirigida per Joan Ollé.